کام تلخ مردم در بنگاه شادمانی آقای ضرغامی

دریافت هر روزه جدیدترین اخبار :

دریافت خبرنامه

گوناگون

قیمت بالای گلکسی s8 در تولید

قیمت و هزینه تولید گلکسی S8 گفته است که هزینه ......

جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۳۹۶

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سال 1396 ......

ظرفیت اینترنت ایران ۱۰ برابر می شود

محمود خسروی امروز شنبه در مراسم دید و بازدید نوروزی ......

اینترنت رایگان در ایام اربعین حسینی از نجف تا کربلا

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات از راه اندازی اینترنت ......

اجتماعی و حوادث

قاتل همسر بنیامین بهادری پیدا شد

این روزها بنیامین بهادری نقل همه مجلس هاست؛ از فاجعه ......

قتل صفدر رحمت آبادی معاون پارلمانی وزارت صنعت با دو گلوله

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ایی جزییات حادثه‌تیرانداری ......

زنی که بعد از بریدن سرش زنده ماند

یک مرد ۲۲ ساله در ولایت کندزافغانستان پس از آن ......

اعدام در ملاء عام مجازات تجاوز به زن خانه دار

جوان معتاد که در تجاوزبه‌عنف به زن همسایه مجرم شناخته ......

سلامت

سازمان غذا و دارو نواقص توزیع شربت تریاک را پذیرفت

دیناروند ، درباره عدم ساماندهی مناسب برای توزیع شربت تریاک ......

راه های انتقال بیماری ایدز را بشناسید

بیماری ایدز و ترس از اینکه در اثر تماس های ......

آب در کنار ماء الشعیر بهترین مایعات برای سنگ کلیه

سنگ کلیه از دیر باز مشکلات فراوانی را برای افراد ......

پشه ها دیگر انسان را نیش نخواهند زد

در یک پیشرفت علمی، دانشمندان توانستند پشه ها را به ......

دینی

نحوه خواندن صد سلام و صد لعن در زیارت عاشورا

در قسمتی از زیارت عاشورا صد سلام و صد لعن ......

استفتا در مورد نحسی عدد سیزده و سیزده بدر از آیت الله مکارم

نحسی عدد سیزده و یا سیزده بدر از موضوعاتی است ......

آثار مخرب دنیوی و اخروی دوستی دختر و پسر

دوستی دختر و پسر از مواردی است که آثار مخرب ......

روح انسان زن است یا مرد ؟

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در نوشتاری اصل خلقت زن و ......

کام تلخ مردم در بنگاه شادمانی آقای ضرغامی

به گزارش اخبارگو ، خبرگزاری آریا نوشت: “ضعیف بود.” این پاسخ خیلی از افرادی است که از آنها درباره برنامه های نوروزی امسال سیما می پرسی.
البته اگر آقایان ساکن جام جم تعبیر به سیاه نمایی نکنند و نگاهی گذرا داشته باشند به آنچه در این دوهفته ابتدای سال گذشت خودشان بهتر از ما و البته شاید با غلظتی بیشتر بگویند “ضعیف بود”.
حالا یک تفاوت میان نظر ما و آنها وجود خواهد داشت و آن اینکه آنها حتما به خوبی می دانند چرا “ضعیف بود” مساله ای که فقط می توانیم در موردش حدس بزنیم!!
برنامه سازی برای مناسبت ها حالا در این چند سال به دغدغه ای برای همه تبدیل شده است. در این چند سال البته اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم بوده اند برنامه هایی که بسیار پرمخاطب و غنی  ظاهر شدند اما صد حیف و افسوس که راهشان بی رهرو بود! پس از عملکرد ناموفق سیما در ماه مبارک رمضان ۹۰ که طبق چند سال اخیر به ساخت آثاری در مورد ارواح اختصاص داشت همه چشم امیدشان به باکس نوروزی نود بود .
اما این امید هم نامید شد.
نگاهی داریم به آنچه در نوروز اتفاق افتاد.
سریال های نوروزی
شبکه یک سیما همچون سال های گذشته با سیروس مقدم سریال نوروزی خود را آماده کرد.
این کارگردان  سریال سازهمچون سال های پیش کاری متفاوت نسبت به دیگر کارگردانان سریال های نوروزی در دیگر شبکه ها عمل کرد.
وی پس از موفقیت در سریال پایتخت که سال گذشته پخش شد امسال انتخابات مجلس و سکه طلا و مهریه را سوژه قرار داد.
اما چک برگشتی نتوانست موفقیت پایتخت را کسب کند تا سیروس مقدم برای سال بعد پایتخت۲ را درنظربگیرد.
اما از سریال نسبتا موفق چک برگشتی (البته نسبت به سریال های دیگر شبکه ها!) که بگذریم دیگر سریال ها به نوعی چنگی به دل نمی زدند.
سریال شبکه دو سیما سیروسرکه با بازی بازیگرانی همچون؛ پری امیرحمزه، سعید پورصمیمی، پروین قائم مقامی، محمود پاک نیت و علی سلیمانی به کارگردانی غلامرضا رمضانی بود.
در این سریال پری امیر حمزه نقش تهمینه پیرزن ساده‌دل روستایی را بازی می‌کند که مجبور می‌شود برای دیدار فرزندش به خارج از کشور رود و آماده‌سازی مقدمات سفر زندگی ساده پیرزن را دستخوش تغییراتی می‌کند.
این سریال هم نتوانست موفق شود و حتی به نوعی دیده هم نشد!
سریال شبکه سه سیما دست بالای دست بود و در آن بازیگرانی نظیر؛در این مجموعه جواد عزتی، یوسف تیموری، بهاره افشاری، رضا فیض نوروزی،زهره مجابی، مجید مشیری،رویا افشار، فتحعلی اویسی و سمانه پاکدل به ایفای نقش پرداختند.
این سریال درباره دو برادر دوقلو با طرز تفکرهای متفاوت بود که برای پیشرفت راه های مختلفی را نیزدرپیش می گیرند.
سیامک با بازی یوسف تیموری و سعید با بازی جواد عزتی است.
یکی می‌کوشد با یک دختر دانشجو که خانواده پولداری دارد، ازدواج کند تا بتواند موقعیتش را تثبیت کند؛ اما برادرش سعید در یک مرکز پزشکی فعالیت می‌کند و تلاش می‌کند خوشبختی را در جای دیگری جست‌وجو کند.   این سریال نیز مانند  بسیاری از آثار سبک فیلم فارسی داستانی دستمالی شده دارد.عشق یک فقیر به یک پولدار.  طنز استفاده شده بسیار تکراری و ضعیف بود. چنانکه خیلی ها فقط برای وقت پرکردن در ایام تعطیلات مجبور به تماشای این سریال بودند.
مجموعه تلویزیونی “فراموشی” به کارگردانی سعید سلطانی ازشبکه تهران پخش شد.
در این سریال محمد کاسبی، بروز ارجمند، رضا داودنژاد، مهران رجبی، سحر جعفری جوزانی، محمد مهدوی، آتیه جاوید، الناز حبیبی بازی کردند.
محمد کاسبی در این سریال طنز نقش مردی بازاری و ثروتمند به نام حاج نقی را دارد که به تنهایی در شهرستان روزگار می‌گذراند. او در آستانه نوروز، در انتظار دیدار فرزندانش است، امّا هرچه منتظر می‌ماند خبری از آنان نمی‌شود. به همین دلیل حاج نقی که دلتنگ و نگران فرزندانش است، تصمیم می‌گیرد راهی پایتخت شود تا دیداری با آنان تازه کند. این سریال نیز نتوانست مخاطبان را راضی کند و اگر قصد مقایسه داشته باشیم از برنامه های ضعیف در باکس آیتم های نوروزی بود.
اما یکی از بهترین و موفق ترین مجموعه های امسال که با استقبال مواجه شد کلاه قرمزی ۹۱ به کارگردانی ایرج طهماسب بود.
در این مجموعه جذاب شخصیت های عروسکی  همچون کلاه قرمزی ، پسر خاله ، پسر عمه زا ، فامیل دور ، گیگیلی ، ببعی،همساده،جیگر،دخترعمه زا و خواهرعمه زا برنامه های جالبی برای بینندگان بوجود آوردند.
مجموعه کلاه قرمزی ۹۱ به نویسندگی ایرج طهماسب و حمید جبلی (صداپیشه کلاه قرمزی و پسرخاله) بود و در آن صدا پیشگانی نظبرمحمد بحرانی (همساده و ببعی)،بهادر مالکی (فامیل)، محمد رضا هدایتی (پسرعمه زا) حضور داشتند.بدون شک این مجموعه به دلیل خلاقیت های کارگردان و برنامه سازانش هرگز رنگ تکرار به خود نگرفت و حتی خیل عظمیمی از مخاطبانش را بزرگسالان تشکیل می دادند.
فیلم های سینمایی نوروز۹۱

 

فیلم های شبکه یک سیما

فیلم های سینمایی شبکه دو سیما

فیلم های سینمایی شبکه سه سیما

فیلم های سینمایی شبکه چهار سیما

فیلم های سینمایی شبکه پنج سیما

هیولای پرنده (محصول مشترک کشورهای کانادا و آمریکا در سال ۲۰۱۱)

انیمشن قصه‌های دامون (محصول کشور ایران)

رینگ اسپرت (محصول کشور ایران)

فیلم تلویزیونی ” آخرین شب سال “محصول سال ۱۳۸۹ مرکزسیما فیلم به کارگردانی جواد مزدآبادی

فیلم سینمایی درخواست نهایی (محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۱۱)

مهاجمین

ملک سلیمان به کارگردانی شهریار بحرانی

فیلم تلویزیونی یک روز ابری بدون باران (محصول کشور ایران)
انیمیشن پنگوئن‌های آقای پاپر (محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۱۱)

فیلم سینمایی “دو دوتا چهارتا” به کارگردانی حبیب فیسال

فیلم سینمایی جین ایر (محصول مشترک کشورهای آمریکا و انگلیس در سال ۲۰۱۱)

یک اسم

فیلم سینمایی سریع و خشن (محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۱۱)

انیمیشن پاندای کونگ‌فو کار ۲ (محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۱۱)
فیلم سینمایی توییگ (محصول کشور نروژ در سال ۲۰۱۰)

فیلم  سینمایی” ترون “محصول ۲۰۱۰ آمریکا به کارگردانی جوزف کاسینیسکی

فیلم تلویزیونی شب سال نو (محصول کشور ایران)

بیگانه

فیلم تلویزیونی بن بست (محصول کشور ایران)

فیلم تلویزیونی باز باران با ترانه (محصول کشور ایران)
فیلم سینمایی روز وارونه (محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۰۹)

فیلم سینمایی” آخرین پیام “محصول ۲۰۱۰ ژاپن به کارگردانی ای چرو هاسومی

فیلم سینمایی ژاتوچی: آخرین (محصول مشترک کشورهای ژاپن و فرانسه در سال ۲۰۱۰)

شنود ۲

ناسپاس(محصول کشور ایران و به کارگردانی حسن هدایت)

فیلم سینمایی رویای رابرت کوچولو (محصول مشترک کشورهای لیتوانی و اتریش در سال ۲۰۰۹)
فیلم سینمایی یک + یک = سه (محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۱۰)

فیلم تلویزیونی  “سنگ اول” محصول۱۳۸۸ سیما فیلم

فیلم سینمایی یک گربه در پاریس(محصول کشور فرانسه در سال۲۰۱۰)

توکیو بدون توقف

سرقت برج (محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۱۱)

مرخصی سه روزه (محصول کشور ایران)

فیلم  سینمایی” رنگو”  محصول ۲۰۱۱ آمریکا به کارگردانی جورج وربینسکی

فیلم تلویزیونی وزنه‌های بی‌وزن (محصول کشور ایران)

هر چی خدا بخواد

موش و گربه

فیلم سینمایی آوای دلبستگی (محصول مشترک کشورهای آمریکا و فرانسه در سال ۲۰۱۰)
انیمیشن خرگوش کیک‌پز (محصول کشور چین در سال ۲۰۱۱)

فیلم سینمایی “تایماز موتوری” به تهیه کنندگی وکارگردانی  فرشاد ارج

فیلم سینمایی صفحه هشت (محصول کشور انگلیس در سال ۲۰۱۱)

مستربین پلیس می شود

مردی سوار بر قطار (محصول مشترک کشورهای ایرلند و کانادا در سال ۲۰۱۱)

فیلم سینمایی سرزمین رویاها (محصول کشور آلمان در سال ۲۰۰۶)

-فیلم سینمایی سفر به اعماق زمین (محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۰۸)

فیلم سینمایی” اخراجی ها ۳ ” محصول سال۱۳۸۹ به نویسندگی ، تهیه کنندگی وکارگردانی مسعود ده نمکی

فیلم سینمایی شیوع (محصول مشترک کشورهای امارات و آمریکا در سال ۲۰۱۱)

چای جوشیده

بازگشت (محصول کشور ایران)

فیلم سینمایی بچه دزد ناشی (محصول کشور ژاپن در سال ۲۰۱۰)
فیلم سینمایی زندگی شیرین می‌شود (محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۱۰)

فیلم سینمایی “شیر و عسل”محصول سال ۱۳۸۸ به کارگردانی آرش معیریان

فیلم سینمایی گناهکاران (محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۱۰)

دزدان دریایی کارائیب ۴

آدمکش(محصول کشور ایران)

قصه من و دوچرخه بابام (محصول کشور ایران)
فیلم سینمایی مسابقه اسب‌سواری (محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۱۰)

فیلم سینمایی “گاوچرانها و بیگانگان” محصول  مشترک سال ۲۰۱۱ آمریکا و هند

فیلم تلویزیونی پیله‌سرا (محصول کشور ایران)

سنگام

هفت روز در اتوپیا

فیلم سینمایی نگهبان باغ وحش (محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۱۱)
فیلم تلویزیونی شیشه‌های بخار گرفته (محصول کشور ایران)

فیلم سینمایی “هانا “محصول مشترک۲۰۱۱ آمریکا ، انگلیس و آلمان

سفرهای گالیور

ساعت به وقت صفر

انیمیشن کارآگاهان کوچک (محصول کشور ژاپن در سال ۲۰۱۱)

فیلم سینمایی “به رنگ ارغوان ” به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا

دختر شاه پریون،

یکی بود، یکی نبود

جک دهقان (محصول کشور فرانسه در سال ۲۰۰۷)

سفر پر ماجرا (محصول کشور آلمان در سال ۲۰۱۱)
فیلم سینمایی ماموریت آخر (محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۱۰)

فیلم سینمایی” منبع رمز “محصول مشترک ۲۰۱۱ آمریکا و فرانسه

بهترین دوست من،

ناشناخته،

به جنوب خوش آمدید،

آشپزی از صمیم قلب،

واگن شماره ۲

۹۰ بهتر بود یا ۹۱؟

برنامه های نوروز سال گذشته هم مورد انتقاد مسئولین وکارشناسان بود.
اما گویا این انتقادات کارساز نبوده و برنامه سازی ضعیف شبکه های سیما همچنان ادامه دارد.
یکی از کسانی که سال گذشته منتقد برنامه های نوروزی سیما بود “سیدعلی حسینی” عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بود که با پایین خواند سطح کیفی و محتوای برنامه‌های نوروزی رسانه ملی گفته بود که سازمان صدا و سیما نتوانسته در تعطیلات نوروز برنامه‌ای در خور شأن مردم ایران ارائه دهد.برنامه‌های نوروزی سازمان صدا و سیما در سال ۹۰ تنوع زیادی داشته و توانسته بخشی از اوقات فراغت مردم را پوشش بدهد.رسانه ملی علاوه بر افزایش تنوع برنامه‌های خود در نوروز باید سطح کیفی این برنامه‌ها را هم افزایش دهد.برنامه‌ها در سال ۹۰ از نظر محتوا و کیفیت در مقایسه با سال گذشته پیشرفتی نداشته است.
“جواد آرین‌منش” نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ارزیابی برنامه‌های نوروزی صدا و سیما، گفته است:متاسفانه در نوروز ۹۰، شاهد سیر نزولی برنامه‌های صداوسیما هستیم. تولیدات داخلی صداوسیما در نوروز ۹۰ از کیفیت و مطلوبیت لازم برخوردار نبوده‌اند و این برنامه‌ها در برطرف کردن اساسی‌ترین خواسته مخاطبان که شامل فیلم‌نامه و بازی مناسب است، موفق عمل نکرده‌اند.
حجت الاسلام قرائتی هم با انتقاد به برخی ازبرنامه ها خواستار آن شد که تلویزیون باید برنامه های نشاط و امید را ترویج دهد.باید بندگی، دوستی ها و رفاقت ها تقویت کند.
در طول سال هم هنرمندان بسیاری از سانسور در رسانه ملی انتقاد کردند.
فلورا سالم در این زمینه می گوید:  نویسندگی در تلویزیون به نسبت سینما سختی های زیادی دارد.نوسیندگان در تلویزیون مدام دچار خود سانسوری می‌شوند.
یکی از مهم ترین انتقادات را یکی از مجری های معروف سیما که برنامه اش هم بینندگان بسیاری داشت انجام داد.
محمدرضا شهیدی فر مجری تلویزیون که این اواخر اجرای برنامه “پارک ملت” را برعهده داشت.در گفتگویی از پارادوکسهای حاکم بر تلویزیون گلایه کرد.
وی در این زمینه می گوید:در این بین تلویزیون با چند مشکل اصلی مواجه است، یک توزیع نامناسب برنامه هایش و دیگر این که آن چه در رسانه شاهد هستیم از واقعیت ما به دور است. دوری از واقعیت به واسطه لجبازی ای دو طرفه شکل گرفته؛ مخاطبانی که تلویزیون را با توجه به مسائل اجتماعی و سیاسی نشانی از حاکمیت می دانند. و تلویزیون که، در عین اینکه نمی خواهد تسلیم شود خود را به عنوان انسان ساز و تأثیرگذار بر جامعه برمی شمرد. نمونه ای بارز این امر در میان گویندگان رسانه است که با وجود گستردگی شبکه های سیما، تعداد اندکی هستند. در واقع انتخاب ناصحیح این افراد و وجود فضای بسته و محدود باعث می شود که مجریان و گویندگانی که باید نمادی از جامعه خود باشند به آدم های مقوایی بدل می شوند که در فضای تقیدی موجود حتی به خودسانسوری می رسند. و در نهایت مخاطب که از جنس این آدم ها نیست، آنان را نه تنها باور نمی کند بلکه نمونه ای از افراد اجتماع خود نمی داند.
با وجود تمام این محدودیت ها که منجر به چنین فضایی می شود گاه شاهد شنیع ترین حرف ها و حرکات در رسانه هستیم که ظالمانه ترین برخوردها را در یک جنجال ایجاد می کند. اما پای صحبت از انسانیت و اصول که به میان می آید محدودیت ها همچنان ادامه دار می شوند. به طور مثال در تلویزیون از خانه سینما و اسکار نباید حرف زد ولی ضدخبرهایی از این جریانات بیان می شود و مخاطب خود باید به اصل خبر پی ببرد. تلویزیون در پارادوکسی از واقعی بودن یا نبودن، ایدئولوژی بودن یا نبودن، تسلیم جامعه بودن یا نبودن و اهداف سرگرم کننده یا نه دست و پا می زند. رسانه هنوز به تعریف درست خود نرسیده است، و نتوانسته از فضای سیاسی جامعه برای خواسته ها و اهداف خود تحلیل درستی بکند. این امر نیز جز به این دلیل که تلویزیون هنوز به امر تخصصی شناخته و تبدیل نشده است. این رسانه در اختیار افرادی است که برایش برنامه سازی می کنند و مخاطبانی که آن را تماشا می کنند، و ارتباط مستقیمی به هیچ سیاستمدار و روانشناس و جامعه شناسی ندارد جز این که باید از نظرات و پیشنهادات آنان استفاده کرد. گرچه آن چه رخ می دهد فرای پیشنهاد است و به دخالت مداوم این گروه ها می انجامد. این امر در مسائل مختلف مثل انتخابات بروز می کند. نظرات مختلفی از فرمت برنامه تا مهمانان دعوتی وجود دارد که اگر به آن ها عمل نکنید در نهایت و در ارزیابی میزان مشارکت و توجه، نتیجه گیری می شود که هیچ گونه کار مثبتی از طرف برنامه انجام نشده است.


قسمت نظرات برای این مطلب غیر فعال شده است.